Výprava Kurdějov 20.11.2021

Výprava kmene Vlkůk opevněnému kostelu v Kurdějovu

Je sobota 20.listopadu 2021 ráno a na autobusovém nádraží ve Velkých Pavlovicích se pomalu scházejí malíi velcí Vlci. Dnes odtud jedeme do Hustopečí, kde začíná celodenní putování do Kurdějova a zpět do Velkých Pavlovic. Do příjezdu autobusu se nás sešlopatnáct a další tři Vlci se k nám připojují cestou.

V vyrážíme na pochod. Za městem vstupujeme na Mandloňovou stezku a hned na prvním odpočinkovém stanovišti se občerstvujeme z vlastních zásob. Já všem ještě vysvětlím, co nás dnes čeká a nemine a potom začínáme stoupat přes mandloňové sady k místní rozhledně. Vzhledem k tomu, že je dnes krásné slunečné počasí, je odtud pěkný rozhled po okolí. Vidíme nejen Hustopeče jako na dlani a na dálnici pod námi ujíždějící auta, ale na vzdáleném horizontu taky reliéf Bílých Karpat. Když se náležitě pokocháme krásnými výhledy, pokračujeme ještě chvíli po stezce, kolem vzrostlých i mladých sadů mandloní a na Kamenném vrchu odbočujeme na pěšinu, která vede do obce Kurdějov. Cesta teď vede z kopce a tak za chvíli již stojíme u značky znamenající začátek obce. Zde se nachází hlavní cíl naší výpravy, a tím je kostel zasvěcený sv. Janu Křtiteli. Jedná se o jeden z nejzachovalejších opevněných kostelů v naší republice. A my zde máme,s místním farářem, domluvenou komentovanou prohlídku kostela a dalších přilehlých objektů včetně podzemních chodeb. Náš průvodce nás již čeká, a proto vyrážíme na prohlídku. Nejprve se přemístíme do kostela.

Kostel svatého Jana Křtitele je římskokatolickýfarní kostel v centru obce Kurdějov v okrese Břeclav. První zmínka o kostele v obci pochází z roku 1350, současnou, pozdněgotickou podobu získal kostel na přelomu 15. a 16. století. V 80. letech 20. století proběhla generální rekonstrukce celého kostela. Pozdně gotický jednolodní kostel doplňuje Samostatně stojící zvonice, kaple Všech svatých a kostnice; stavby jsou obklopuje obrannou hradební zdí. Spolu dohromady tvoří jeden z největších a nejzachovalejších komplexů opevněného kostela v Čechách a na Moravě. Je chráněn jako významná kulturní památka.

Po prohlídce celého objektu se přesuneme do kaple, je rovněž v podkrovní části opatřená střílnami, následně vystoupáme na zvonici a prohlédneme se dva zvony, které byly pro místní kostel odlity v 19. století. I zvonice je na vrchním ambitu opatřená střílnami. A pak již se přesuneme, na místo, na které se všichni obzvlášť těšíme.Ke vstupním dveřím do podzemních chodeb. A můžu říct za nás za všechny, že zážitek z prohlídky podzemních prostor předčil naše očekávání. Více než půlhodiny se proplétáme úzkými zachovalými chodbami a vžíváme se do role obránců této pevnosti. Do současné doby se sice dochovalo jen asi 300 m chodeb, ale prolézat jimi je opravdu úchvatný zážitek.

Protože po prohlídce podzemí jsme vlastně již viděli vše, co je zde k vidění. Na nádvoří před kostelem se ještě občerstvíme a rozloučíme s naším průvodcem a vydáváme se na zpáteční cestu do Velkých Pavlovic. Ta vedeokolo Slunečního vrchu na spodní okraj Horních Bojanovic, odtud pak přes pole a lesy jsme došli k Hornímu rybníku u Velkých Pavlovic, zde jsme si ještě udělali poslední přestávku. Dojedli a dopili jsme poslední zbytky svých svačinek a poté se rozcházíme ke svým domovům.

Tak skončila další povedená výprava kmene Vlků, tentokrát za poznáním okolí našeho města. Prohlédněte si několik fotek pořízených objektivy Radka Nesvadby a Medvěda. A jestli jich chcete vidět ještě více podívejte se na internetu na adrese https://kmenvlku.estranky.cz/, které jsme se rozhodli opět obnovit. Zde navíc najdete i něco z historie kmene a několik článků a hodně fotek z některých našich předchozích akcí.